Requisits tecnològics
Certificats digitals
Per a accedir als tràmits que s'ofereixen a la Seu electrònica de la Diputació de Barcelona i que requereixen signatura electrònica, s'admeten els certificats digitals de clau pública no revocats, relacionats a l'apartat Signatures acceptades.
Navegadors suportats
- Microsoft Internet Explorer versió 9.0 o superior
- Microsoft Edge
- Google Chrome versió 22.0.1229.1.92 o superior
- Mozilla Firefox versió 3.5 o superior
En aquest cas, cal:
1. Habilitar el component Java del navegador
2. Tenir instal·lada la màquina virtual de Java versió 1.6.0 o superior. Es pot descarregar gratuïtament a https://www.java.com/es/download/.
3. Permetre la descàrrega d'applets (miniaplicacions) per a utilitzar els diferents components de signatura electrònica.
Per poder utilitzar el seu certificat electrònic a la Seu necessita tenir instal·lada una màquina virtual Java al seu ordinador en la versió actual o en qualsevol de les tres versions anteriors. Es pot descarregar gratuïtament a https://www.java.com/es/download/.
Amb qualsevol dels navegadors cal permetre l'execució de codi JavaScript.
Documents adjunts
Per a adjuntar documents a les sol·licituds, escrits i comunicacions presentats al registre electrònic de la Diputació de Barcelona, s'ha de garantir que són llegibles i lliures de virus informàtics o de qualsevol altre codi maliciós.
El format ha de ser PDF o el dels paquets ofimàtics Open Office o Microsoft Office per a documents de text, així com qualsevol altre que s'ajusti als formats i estàndards aprovats per l'Esquema Nacional d'Interoperatibilitat incorporats en l'entorn de la Seu electrònica.
L'extensió màxima, individual o conjunta, dels documents adjunts està limitada a un màxim de 40 megabytes.
Documents en format PDF
Per a visualitzar documents en format PDF (per exemple, el del rebut que genera de manera automatitzada el registre electrònic) cal tenir instal·lada l'aplicació de visualització corresponent. Es pot descarregar gratuïtament a http://get.adobe.com/es/reader.
Suport informàtic
- Telèfon de suport informàtic: 900 101 934
- Documents de configuració útils:
- Com instal·lar un certificat en una estació de treball Apple.
- Com configurar el navegador Chrome en una estació de treball Apple per funcionar amb JNLP.
- Com configurar el navegador Firefox en una estació de treball Apple per funcionar amb JNLP.
- Com configurar el navegador Safari en una estació de treball Apple per funcionar amb JNLP.
- Com configurar el navegador Internet Explorer en una estació de treball Windows.
Signatures acceptades
Per a accedir als tràmits que ofereix la Seu electrònica de la Diputació de Barcelona en què es requereix acreditar la identitat digital, són vàlids els certificats electrònics1 següents:
- Els que emet el Consorci Administració Oberta de Catalunya, inclosos els que emet per a empleats de les administracions públiques catalanes. Per a més informació: https://www.aoc.cat/knowledge-base/cataleg-de-certificats/.
- Els que emeten les diferents entitats certificadores, que poden ser validats pel Consorci Administració Oberta de Catalunya com a mecanismes d'identificació i signatura davant de les administracions públiques de Catalunya, incloent-hi el document nacional d'identitat electrònic.
Podeu consultar la llista actualitzada d'entitats de certificació classificades del Consorci Administració Oberta de Catalunya a https://www.aoc.cat/wp-content/uploads/2015/11/llista_entitats_classificades-v14.pdf.
1. Com puc obtenir un certificat electrònic vàlid?
Podeu obtenir un certificat electrònic vàlid per a tramitar a la Seu electrònica de la Diputació de Barcelona mitjançant qualsevol de les entitats de registre del Servei de Certificació Digital del Consorci Administració Oberta de Catalunya.
Per a més informació: https://web.gencat.cat/ca/tramits/com-tramitar-en-linia/identificacio-digital/index.html#bloc2/.
2. Com puc verificar que el meu certificat és vàlid?
Per a verificar si el vostre certificat està acceptat per a tramitar qualsevol petició a la Seu electrònica de la Diputació de Barcelona, feu servir un dels validadors que proposem a continuació:
- SignaSuite: aplicació web del Consorci Administració Oberta de Catalunya que permet, d'una banda, validar certificats digitals i signatures electròniques amb totes les garanties, tant jurídiques com tècniques, que estableix la normativa vigent a les administracions públiques catalanes, i, de l'altra, signar i preservar (estendre la durada de les signatures) documents signats.
- Valide: aplicació web de l'Administració General de l'Estat que permet determinar la validesa dels certificats digitals i les signatures electròniques.
3. En cas de dubtes o incidències en la tramitació electrònica, on puc adreçar-me?
En cas que tingueu incidències que dificultin o facin impossible la presentació electrònica de sol·licituds o altres documents, abans que finalitzi el termini de presentació, us podeu adreçar al Registre General de la Diputació de Barcelona (Rambla de Catalunya, 126. Barcelona), de 8.30 h a 14.30 h en dies hàbils. Els funcionaris adscrits al Registre us ajudaran a fer els tràmits electrònics corresponents.
Tot això, sens perjudici que pugueu fer la presentació en qualsevol altre registre electrònic de les administracions públiques catalanes o de la resta de subjectes als quals es refereix l'article 2.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest darrer supòsit, abans que finalitzi el termini establert, heu d'anunciar al servei gestor del tràmit la tramesa mitjançant un correu electrònic a l'adreça d'aquest servei i a registre.general@diba.cat.
| 1 Què és un certificat digital?
Per a què serveix un certificat digital? Principalment té dues funcions:
- Identificar-se de forma segura per a realitzar tràmits per internet amb plenes garanties tècniques i jurídiques en diferents plataformes i aplicacions.
- Signar documents electrònics amb validesa legal.
Política de Signatura Electrònica de la Diputació de Barcelona
Una política de signatura electrònica conté un conjunt de normes relatives a la signatura electrònica, organitzades al voltant dels conceptes de generació i validació de la signatura en un context particular (contractual, jurídic, legal, etc.), definint les regles i obligacions de tots els actors involucrats en el procés.
La finalitat d'una política de signatura electrònica és la de reforçar la confiança en les transaccions electròniques a través d'una sèrie de condicions aplicables en un context predeterminat, el qual tan pot ser una transacció determinada, un règim legal o un rol assumit pel signant.
La Política de Signatura Electrònica de la Diputació de Barcelona regula les directrius de signatura electrònica, les quals són necessàries per dotar de cobertura jurídica al desenvolupament dels procediments administratius tramitats electrònicament a la Corporació, i dels actes administratius en format electrònic dictats en el marc dels procediments esmentats.
Altra normativa relacionada:
- Incorporació de l'integrador de serveis d'identificació VÀLid del Consorci Administració Oberta de Catalunya i de les evidències produïdes per aquest per a la presentació electrònica de documents i sol·licituds a les convocatòries de subvenció en curs a la data d'adopció de l'Acord.
- Flexibilització, durant la vigència de l’estat d’alarma, dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la corporació.
- Manteniment, durant la vigència del segon Pla de contingència de la Diputació de Barcelona, dels criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir, en vigència de l’estat d’alarma.
- Manteniment, amb efectes de l'1.1.2020 i durant la vigència de l'actual estat d'alarma, que expira el 9 de maig de 2021, els criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la Presidència núm. 4362/20, de 12 de maig, i núm. 7733/20, de 29 de juliol.
- Rectificació de l'error material advertit en el decret de la Presidència núm. 13167/2020, de 18 de desembre, sobre mantenir durant la vigència de l'actual estat d'alarma, que expira el 9.5.2021, els criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la Presidència núm. 4362/20 i núm. 7733/20, en el sentit que els seus efectes seran a partir de l'1.1.2021.
- Manteniment, amb efectes del 9 de maig de 2021, i fins el 30 de setembre de 2021, dels criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la Presidència núm. 4362/20, 7733/20 i 13167/20.
- Manteniment, amb efectes de l’1 d’octubre de 2021, i fins el 31 de gener de 2022, dels criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la presidència núm. 4362/20, 7733/20, 13167/20 i 4578/21.
- Manteniment, amb efectes de l’1 de febrer de 2022, i fins el 30 d’abril de 2022, els criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la presidència núm. 4362/20, 7733/20, 13167/20, 4578/21 i 10385/21. Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la presidència núm. 4362/20, 7733/20, 13167/20 i 4578/21.
- Manteniment, amb efectes de l’1 de maig de 2022 i fins el 31 de juliol de 2022, dels criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la presidència 4362/2020, 7733/2020, 13167/2020, 4578/2021, 10385/2021 i 260/2022.
- Manteniment, amb efectes de l’1 d’agost de 2022 i fins el 31 de gener de 2023, dels criteris de flexibilització dels estàndards per a la signatura electrònica de documents administratius generats per la Diputació de Barcelona que es van establir pels decrets de la presidència 4362/2020, 7733/2020, 13167/2020, 4578/2021, 10385/2021, 260/2022 i 4545/22.
- Instrucció tècnica per a la generació del Codi Segur de Verificació.
- Instrucció tècnica per a la generació del Codi Segur de Verificació en processos d'Actuacions Administratives Automatitzades.
- Instrucció tècnica per a la preservació de signatures electròniques: ressegellat en el temps.
- Prescripcions relatives a la implementació d'actuacions administratives automatitzades.
- Actuació administrativa automatitzada consistent en la signatura electrònica de les notificacions administratives.
- Actuació administrativa automatitzada consistent en la signatura electrònica, mitjançant la incorporació d'un Codi Segur de Verificació, de les digitalitzacions certificades.
- Actuació administrativa automatitzada consistent en la generació i signatura electrònica del justificant de recepció acreditatiu de la presentació de documents en el Registre electrònic general de la Diputació de Barcelona.
- Actuació administrativa automatitzada consistent en la signatura electrònica, mitjançant la incorporació d'un Codi Segur de Verificació (CSV), dels diplomes dels cursos tramitats per l'Oficina de Prevenció de Riscos Laborals de la Direcció de Serveis de Recursos Humans de la Diputació de Barcelona.
- Catàleg de Formats de documents electrònics de la Diputació de Barcelona (CFDE).
- Disposar l'aplicació dels instruments reguladors i de les polítiques aprovades per la Diputació de Barcelona en l'àmbit de l'administració electrònica als ens i organismes dependents pertanyents al seu sector públic, i instar als consorcis i altres ens no dependents i adscrits a la seva adhesió.
- Instruccions generals per a la gestió de la utilització dels dispositius de signatura manuscrita digitalitzada amb paràmetres biomètrics en la Diputació de Barcelona.
- Autorització de l’ús dels dispositius de signatura manuscrita digitalitzada amb paràmetres biomètrics en el marc dels procediments electrònics que es duguin a terme en el Registre d’Interessos i el Registre Especial de Béns Patrimonials de la Diputació de Barcelona.
- Autorització de l'ús dels dispositius de signatura manuscrita digitalitzada amb paràmetres biomètrics en la Unitat de Registre-oficina d'assistència en matèria de registres.